“Tot enkele jaren geleden werd er erg weinig gedaan met de CRM-data. Zonde, want we weten veel van onze klanten. Maar om deze data succesvol en efficiënt te gebruiken voor bijvoorbeeld e-mailmarketing, moet je wel je zaken op orde hebben. Anders is het veel te tijdrovend en foutgevoelig.” Ruben vervolgt: “Inmiddels hebben we mooie stappen gemaakt. We streven ernaar om onze communicatie steeds meer te personaliseren en waardevolle aanbevelingen te doen aan de klanten.”
Ruben licht toe: “Voorbeeld, na 11 maanden ontvangen klanten een aanbeveling voor het hotel waar ze eerder verbleven en een positieve beoordeling aan hebben gegeven. Of ze krijgen tips voor een vergelijkbaar hotel.”
Pin High Golftravel werkt al jaren met het CRM-systeem van TravelSpirit en maakt gebruik van Spotler software Mail+, een krachtig e-mailmarketingplatform. Tussen beide systemen ligt nu een koppeling, alle relevante data wordt via API’s overgezet. Deze koppeling maakt het mogelijk om CRM-data in te zetten voor het creëren van effectieve e-mailcampagnes. Ruben geeft een praktijkvoorbeeld. “14 dagen voordat onze klanten op reis gaan sturen wij de reisinspiratie e-mail. Deze e-mail bevat gepersonaliseerde tips en suggesties voor activiteiten in de regio waar de klant naartoe reist. Door de CRM-data te gebruiken segmenteren we klantgroepen op basis van hun bestemming, zo kunnen we heel gericht content en cross-sell aanbiedingen presenteren. Gaat allemaal automatisch.”
Ruben is enthousiast over het werken met Mail+. “Mail+ biedt de mogelijkheid om specifieke regels in te stellen, zoals het uitsluiten van bepaalde campagnes voor klanten die al hebben geboekt. Een ander voorbeeld is de terugkomst mail. Deze wordt 8 dagen na thuiskomst verzonden. Hierin worden klanten uitgenodigd om Pin High Golftravel te beoordelen en een enquête in te vullen. Deze enquête wordt gebruikt om de klanttevredenheid te meten en feedback te verzamelen. Via Mail+ worden automatisch follow-up e-mails verzonden voor het plaatsen van reviews op platforms zoals Trustpilot en Google. Daarnaast wordt negatieve feedback direct naar de klantenservice gestuurd voor opvolging. Dit werkt gewoon heel goed.”
Om te blijven innoveren, richt Pin High zich op het verder personaliseren van hun e-mailmarketing. Ze experimenteren met differentiatie op basis van leeftijd en golfniveau, waarbij ze de topbanen (zoals de Olympische baan van Parijs) promoten onder de beste golfers. Daarnaast werken ze aan het creëren van campagnes gericht op specifieke groepen klanten. Bijvoorbeeld degenen die vorig jaar op dit moment hadden geboekt, maar dat nu nog niet hebben gedaan.
Ruben benadrukt dat ondersteuning belangrijk is voor het succes van hun e-mailmarketing. Zo krijgt hij regelmatig advies van verschillende specialisten bij Spotler om campagnes te optimaliseren. Sinds juni 2023 heeft Mail+ een nieuwe editor met de zogeheten “drag and drop” interface. E-mails maak je nu heel gemakkelijk op voor desktop en mobiel, zonder dat daarvoor HTML-kennis nodig is.
Zo blijft Pin High Golftravel bezig met het verbeteren van hun e-mailmarketing door de effectieve inzet van de CRM-data uit TravelSpirit en de mogelijkheden van Spotler Mail+.
Wil je ook stappen zetten met jouw e-mailmarketing? Wil je meer weten over ons CRM? We vertellen je er graag meer over!
Interesse in een Mail+ demo? Ga naar Spotler website voor demo.
Meer weten over ons CRM? Neem contact op of plan een demo in.
Schrijf je dan hieronder in voor onze e-mail updates