Tja, er zijn weinig reisondernemers die je midden in de nacht wakker kunt maken om het te hebben over garantieregelingen. Voor de meeste is het een noodzakelijk kwaad, ieder reisbedrijf moet immers voldoen aan de insolventiebescherming in de Richtlijn Pakketreizen. Veel bedrijven kozen traditioneel voor bijvoorbeeld SGR, echter meer dan 200 (reis)bedrijven hebben zich inmiddels aangesloten bij STO Garant.
Hét grote verschil: de klant betaalt de reissom niet aan het reisbedrijf, maar aan de Stichting Derdengelden. Het reisbedrijf ontvangt de reissom direct nadat de reis is uitgevoerd. Altijd, ook als de klant niet tevreden is. 100% garantie dus, zowel voor particuliere als zakelijke reizigers. De reisbedrijven die in staat zijn juiste betaalafspraken te maken met leveranciers en zo de cashflow goed te organiseren, kunnen deze USP mooi inzetten.
De traditionele garantieregelingen zijn eigenlijk verzekeraars. Deze werken met centrale reserves, daaruit worden de eventuele betalingen gedaan bij een faillissement. Die reserves zijn in theorie eindig. Het potentiële risico van dit systeem is in de afgelopen 2 jaar voor iedereen tastbaarder geworden.
“Deelnemer worden van STO Garant is eenvoudig. Zonder financiële controle en accountantsverklaring ben je binnen enkele dagen deelnemer. Zonder bankgarantie, dat scheelt kosten en gedoe.”
Thiemo Hollering, bestuurder STO Garant.
Een zeer prettige bijkomstigheid van de derdengelden constructie, is dat de deelnemers geen financiële controle hoeven te ondergaan. En ook geen accountantsverklaring of bankgarantie af hoeven te geven. Verder bepaalt de reisondernemer zelf welk deel van de boekingen ondergebracht wordt binnen de garantieregeling. Verkoop je naast pakketreizen bijvoorbeeld ook nog losse hotelovernachtingen? Dan bepaal je zelf of je die losse reisdiensten onder de dekking laat vallen. Zo zit je zelf meer aan het stuur en kies je welke risico’s en bijbehorende kosten je waar neerlegt. Deelnemen aan STO Garant is overigens vaak voordeliger dan de bekende alternatieven.
Wil je gebruik maken van STO Garant? Dit kan handmatig of volledig geautomatiseerd via een API koppeling. Zonder API koppeling verwerk je handmatig boekingen en raadpleeg je de status van klantbetalingen in het STO dashboard. Deze status werk je dan eventueel bij in je eigen systeem. Via de koppeling gaat dit automatisch. Zo stel je bijvoorbeeld in dat, zodra de volledige betaling van de klant binnen is, de reisbescheiden de deur uit kunnen. Zowel met als zonder de koppeling bied je jouw klant online betaalmethodes. Ook profiteer je direct van een goede oplossing voor efficiënt debiteurenbeheer.
Deze koppeling kunnen reisbedrijven zelf realiseren. Voor de TravelSpirit klanten is de koppeling met STO Garant recent gelegd. Een laagdrempelige manier om de voordelen van deze garantieregeling te ervaren en direct weer een stuk van het proces te automatiseren.
“Wederom een mooi voorbeeld van een koppeling waarmee wij een deelproces voor onze klanten automatiseren. Zo blijven wij onze opties uitbreiden en kunnen onze gebruikers heel gericht kiezen in welke procesonderdelen zij winst in tijd en efficiëntie willen behalen.”
Barry Nijenhuis, mede-eigenaar TravelSpirit.
Schrijf je dan hieronder in voor onze e-mail updates